Vattenplaning och utvecklingen av Hakka Blue

Det tar tid att utveckla ett funktionellt och säkert däck som har testats tillräckligt mycket. Exempelvis tog det cirka tre år att utveckla sommardäcket Hakka Blue. Det är en omfattande process att utveckla och testa däck grundligt. I utvecklingsprocessen ingår utvecklingen av gummiblandningar, konstruktionslösningar och mönstren. Nordiska förhållanden ställer sina speciella krav för utvecklingen av däck, bland annat måste gummiblandningar fungera väl både i kyliga och varma förhållanden.

Tester visar vilket mönster är bäst

När utvecklingsprojektet av en ny däckmodell börjar specificeras först däckets egenskaper och sedan görs olika provmönster. Utgångspunkten för utvecklingen av Hakka Blue var fem olika slitbanor och efter flera tester fanns de två bästa kvar. Av dem blev den ena den slutliga produkten där de bästa egenskaperna från de två bästa slitbanorna sammanfogades ihop, men man tog med även goda egenskaper från de övriga slitbanorna.

Vattenplaningsegenskaperna på ett däck påverkas i stor utsträckning av hur däckets huvud- och sidospår ser ut, i vilken vinkel de ligger och hur stor spårvolym mönstret har när man exempelvis kör i en stor vattenpöl. En av de viktigaste innovationerna på Nokian Hakka Blue är lamellen Dry Touch som ligger på däckets längsgående ribba och som leder bort vatten mellan däcket och vägen. Innovationen minskar risken för vattenplaning betydligt. En fördel med lamellen Dry Touch är också att den utvidgar sig när däcket slits, vilket förbättrar greppet när däcket är sliten.

Vattenlaboratorium en del av produktutveckling

På ett vattenlaboratorium som ligger på Nokian Tyres testbana testas däckens egenskaper på våta vägar. Vattenlaboratoriet användes även i utvecklingen av däcket Nokian Hakka Blue och Dry Touch lamellen utvecklades med hjälp av laboratoriet. På testbanans asfalt finns en glasplatta där man sprutar vätska, antingen vatten eller i vanliga fall ljus vätska för att få fram en tydlig kontrast. Det testade däcket körs över glasplattan och en höghastighetskamera under plattan, som tar upp till 30 000 bilder i sekunden, tar bilder på överkörningen. Genom att analysera bilderna får man information om däckets egenskaper och om hur vätskan på glasplattan uppför sig när man testkör med däck som har olika lamellösningar och mönster. På det sättet kan man utveckla ännu bättre och säkrare däck.

Utvecklingen av gummiblandningar pågår ständigt, oberoende av utvecklingen av nya däckmodeller. Fysikaliska och mekaniska egenskaper på olika blandningar testas i ett laboratorium. Även om många saker kan lösas med hjälp av datorsimulationer så finns det ingen genväg till att få reda på hur en gummiblandning och ett däck uppför sig i verkliga förhållanden. Endast praktiska körtester med en bil visar hela sanningen. Gummiblandningen på Nokian Hakka produkter är utvecklad för att ge säkra köregenskaper i olika temperaturer, i sommarvärmen och i höstrusket.

Nya däck säkrare än någonsin

Målet med nya däckmodeller är att de ska vara bättre än konkurrenternas senaste premiumprodukter och även bättre än de egna äldre produkterna. De är svårt att jämföra egenskaper på äldre och nya däck eftersom egenskaper som däcktillverkarna betonar i utvecklingen av sina däck förändras på längre sikt på grund av nya trender. Tidigare efterfrågades slitstarka däck med bra våtgrepp, men dagens trend verkar vara lågt rullmotstånd som har att göra med ekologisk effektivitet och att konsumenterna har blivit mer miljömedvetna. EU:s däckmärkning träder i kraft den 1 november, vilket innebär att däcken måste ha en energiklassificering som måste visas till kunden vid köp av däck.
Däckmärkningen innehåller värden för rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud. Däckmärkningen innebär att däcktillverkarna kommer i fortsättningen att lägga större uppmärksamhet på dessa egenskaper. Sammanfattningsvis har däcken blivit mycket säkrare.

Nokian Hakka Blue i Vianor e-handel

Tala fritt

*