Skillnaden mellan sommar- och vintertester

Den största utmaningen när man testar däck är att hitta den gyllene medelvägen bland de många önskade egenskaperna. Det finns tiotals egenskaper som ständigt strider mot varandra. Vill man exempelvis ha lättrullande däck så är det en enkel sak att ordna, det gäller att bara utveckla däck som rullar lätt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att däck även ska ha vissa köregenskaper. Därför måste de ha en mer robust konstruktion, men för att de även ska rulla så lätt så ska de vara så lätta som möjligt. Likadana motsatta egenskaper är till exempelvis våtgrepp och däckets slitstyrka. När man väl har hittat den gyllene medelvägen så kan man koncentrera sig på däcket som en helhet och börja utveckla nya innovationer.

Vinterdäck: variationer i förhållanden ska minimeras

Vinterdäck testas både i vinter- och sommarförhållanden. Tyngdpunkten här i Norden ligger förstås på vinterförhållanden – is, snö och slask – men vi glömmer inte heller bort köregenskaperna på torr och våt asfalt, eftersom man under en vinter även kör på dessa underlag och däcken ska ge säkra köregenskaper på alla underlag.

Det absolut mest krävande när det gäller att testa däck är de många varierande förhållanden. De mest svåra förhållanden är is och snö eftersom man under en dag kör tre eller fyra olika tester och underlaget borde helst vara samma i varje test. Det är mycket krävande att försöka hålla underlaget i samma skick under flera dagar eller till och med under flera veckor. Till exempel under vårvintern, när solen redan värmer, ändras banans egenskaper, vilket påverkar testresultaten för mycket. På våren måste vi ofta göra så att testförarna sover på dagen och testar på natten. På natten är förhållandena mer stabila.

Sommardäck: testresor till solen i söder

Jämfört med vinterdäck är hastigheterna högre och mer varierande när man testar sommardäck. När vi till exempel testar däck i den högsta hastighetsklassen Ultra High Performance så måste vi ofta åka utomlands för att testa, eftersom det inte finns tillräckligt bra banor i Norden där man kan köra i hastigheter kring 300 km/h. Den här typen av testbanor finns exempelvis i Tyskland, England, Frankrike, Italien, Spanien och Sydafrika, där vi är rätt så ofta och testar däck.

Enligt min mening är den viktigaste säkerhetsegenskapen en välfungerande helhet och goda egenskaper vid yttersta gränsen. Själv väljer jag däck med goda köregenskaper och det går inte att neka att även utseendet har en viss påverkan. Komforten blir en aning lidande eftersom lågprofildäck är lite stötigare, men huvudsaken är att de ger säkra och exakta köregenskaper.

Tala fritt

*