Så här utvecklar experter däck

Att testa hur säkra däck är kan grovt delas in i två delområden: konstruktionstester och livetester. Grunden för konstruktionstester är vissa myndighetskrav som ska uppfyllas och därefter kan man skräddarsy andra egenskaper. Det finns olika normer som måste uppfyllas i Europa, i andra länder och i andra kontinenter för att få myndigheternas godkännande för de testade däcken. Exempelvis innebär e-typgodkännande, som används i Europa, att ett däck som har fått typgodkännandet kan fritt säljas i alla länder som har tecknat under avtalet om e-typgodkännande, utan att däcket behöver testas separat i varje land.

Normdjungeln krånglar det till

E-typgodkännande gäller i alla europeiska länder, men i USA och Kina finns helt andra krav. I USA har man sina DOT-krav och i Kina måste produkten uppfylla deras CCC-märkning. Alla dessa varierande krav och märkningar kräver olika typer av tester.

Att foga samman alla dessa olika myndighetskrav är kanske den svåraste biten i vårt arbete. Det skulle underlätta betydligt om alla länder i hela världen skulle använda samma normer. Tyvärr finns inte sådana normer, vilket gör att normdjungeln har blivit en mardröm för alla däcktillverkare.

Dessa myndighetskrav, exempelvis e-typgodkännande, handlar enbart om tester som mäter däckets konstruktion, hur hållbar konstruktionen är. Dessa tester berättar egentligen ingenting om däckets egenskaper. Konstruktionstesterna är alltid så kallade indoortester där däcket körs mot en trumma under viss tid och däcket ska ha en viss belastning och visst lufttryck. För att bli godkänt måste däcket klara av testet utan skador. I den nya EU-däckmärkningen anges däckets rullmotstånd (indoortest), våtgrepp (outdoortest) och externt däckljud (outdoortest). Det här tillsammans med alla andra tester ökar allt mer arbetsbördan på test- och utvecklingsavdelningen.

Däck efter olika förhållanden

En annan typ av däcktester handlar om livetester där däck testas i riktiga förhållanden på bilen. Livetester gör det möjligt att skräddarsy däck för förhållanden i olika kontinenter. Ett bra exempel är däck som är utvecklade för förhållanden här i Norden och som har lite andra egenskaper än däck som är utvecklade för andra marknader. I livetester testar vi hur däcken uppför sig i olika förhållanden. Baserad på testresultaten kan vi sedan ändra däckets mönster, slitbanegummiblandning och konstruktionsdetaljer för att däcket ska ha bästa möjliga egenskaper i de förhållanden det är utvecklat för. Ett bra exempel är Hakka-däck som är utvecklade för nordiska förhållanden och som inte säljs i Centraleuropa. Där säljer vi istället Nokian-däck som är skräddarsydda för förhållanden där.

Våra stora konkurrenter skräddarsyr sina däck för olika kontinenter och det finns speciella däck för USA, Asien och Europa. Vi utvecklar alltid en typ av däck för Norden och annan typ av däck för Centraleuropa och för övriga världen. Till exempel i Centraleuropa anser man att en temperatur på under +7 grader är vinterförhållanden, när vi här i Norden anser att det under en vanlig sommar kan förekomma temperaturer från 0 grader upp till +40 grader, vilket förstås ställer sina utmaningar när man utvecklar däck. När det handlar om så här stora temperaturvariationer så kan man gott säga att om ett däck fungerar väl här i Norden så fungerar det överallt. Om vi jämför Norden med Centraleuropa så är exempelvis vägförhållanden och asfalttypen helt annorlunda. Även därför är det klokt att skräddarsy slitbanegummiblandningen för de förhållanden där däcket används.

Tala fritt

*