Många förändringar på nya C-däcken

Nokian Tyres sortiment har utökats med två nya vinterdäckmodeller för skåpbilar. Båda däcken är utvecklade för nordiska förhållanden. Nokian Hakkapeliitta C3 är ett dubbdäck och Nokian Hakkapeliitta CR3 är ett dubbfritt vinterdäck. Enligt Matti Morri, teknisk kundchef på Nokian Tyres, är förändringarna på de nya däcken omfattande.

Vilka nyheter innehåller de nya C-3 däcken?

Föregångarna i denna däckfamilj hade två olika däckmönster, beroende på däckstorlek. De mindre storlekarna hade ett annat mönster än de större storlekarna. Nya C-däck har alla samma mönster, från 14 tum till 17 tum.

Det dubbade alternativet av de två nya C-däcken har helt ny typ av dubbar, så kallade 4k4k-dubbar, vilket innebär att dubbflänsen, dubbstommen och dubbstiftet är fyrkantiga. Dubbarnas vassa kanter är riktade framåt, vilket optimerar både sidogreppet och greppet rakt fram. Den nya dubben är en aning modifierad version av den tidigare dubben. Den nya dubben har en stomme av stål, vilket gör dubben mer slitstark. Normalt är däckstommen på både SUV- och personbilsdäck av aluminiumblandning.

Under slitbanan finns nya stålbälten. Ståltråden som används på det första och andra stålbältet tillverkas av en helt ny typ av ståltråd. Ett däck brukar allmänt ha en eller två stålbälten och ett nylonbälte, sammanlagt tre lager av bälten. Stålbälten på de nya C-däcken tillverkas av en ny typ av ståltråd som är mer flexibel än tidigare och som ger bättre skydd mot stickskador. Det nya materialet minskar även däckets rullmotstånd, vilket gör att de nya C-däcken förbrukar lite mindre bränsle.

Däckets fot ligger närmast fälgkanten. Där finns det så kallade clinch-komponentet. Den här gummiblandningen finns på nya C-däck och den ökar däckets slitstyrka. Den nya gummiblandningen dämpar även däckljudet en aning.

Varför har dessa förändringar gjorts?

Samma mönster på alla däck underlättar vardagen för logistiken och däckhandlare. Det nya mönstret är en bra kompromiss mellan de tidigare mönstren för mindre och större däckstorlekar. Vi lyckades utveckla en slitstark och säker konstruktion på ett och samma mönster.

Tunga laster och för lågt däcktryck är de främsta utmaningarna som skåpbilsdäcken ska klara av. Det är vanligt att däcken på dessa bilar har för lågt däcktryck och att bilarna är tungt lastade, vilket påfrestar både däckets konstruktion och slitstyrka. I utvecklingen av C-däcken har vi uppmärksammat detta, vilket ökar slitstyrkan och ger mer stabila köregenskaper.

Vad är nyttan för yrkesförare?

De nya innovationerna på däckkonstruktion och mönstret gör däcken mer slitstarka och stabila vid körning med tung last. De här är viktigt för förare av skåpbilar som ofta transporterar även tunga laster. Stabilitet är då en viktig egenskap och därför gjorde vi rätt så stora ändringar på däckets stålbältespaket och mönster.

Vilka nya egenskaper har det nya CR3-däcket?

Det dubbfria CR3-däcket har ett par nya riktigt bra innovationer. Däcket har liknande nya innovationer som dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2 och Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, exempelvis pumplamellerna på skulderpartiet. Idén bakom pumplamellerna är att vid körning på våt is eller våt asfalt lagrar lamellerna vatten från vägen och däcket får bättre grepp på vått underlag. Den här innovationen används på C-däcket för första gången.

Även slitbanegummiblandningen utnyttjar samma idé som finns på Nokian Hakkapeliitta R2 och Nokian Hakkapeliitta R2 SUV. Nya CR3-däcket har konceptet Cryo Crystal, vilket innebär att i gummiblandningen blandas små kristaller som kommer fram och förbättrar greppet när däcket slits. Kristallerna förbättrar greppet speciellt på halt underlag. Även detta nya C-däck fick det här konceptet eftersom det är på hal is och på hårdpackad snö där dubbfria vinterdäck ger sämre grepp än dubbdäck. Däcket har även en helt ny mönsterdesign. Det symmetriska mönstret med bestämd rullriktning ger bättre grepp och rensar sig bättre från snö.

Tala fritt

*