Förläng livslängden på dina dubbdäck med enkla knep

På hösten är det dags att kontrollera skicket på dina vinterdäck som har legat på sommarförvar. Med en noggrann och regelbunden kontroll av vinterdäcken och med hjälp av vissa åtgärder kan du i stor utsträckning påverka både din egen och medtrafikanternas säkerhet. På det sättet kan du även förlänga livslängden på dina vinterdäck.

Innan du börjar byta till vinterdäck är det klokt att jämföra skicket på fram- och bakdäck. Drivdäck slits alltid mer än frirullande däck eftersom vridmomentet som motorn skapar överförs till vägen genom däcken. På grund av luft- och rullmotståndet, accelerationen av bilen och körning i backar slirar drivdäcken en aning vid varje varv, vilket gör att drivdäckens slitbana påfrestas mer än på frirullande däck. Dubbarna däremot slits vanligtvis lika mycket på drivdäck och frirullande däck, vilket kan leda till att dubbutsticket blir större på drivdäcken än på frirullande däck. När dubbutsticket blir för stor ökar risken för att dubbarna kan lossna. Genom att regelbundet skifta däcken mellan fram- och bakaxeln kan du öka livslängden på dina dubbdäck betydligt.

Ditt körsätt och många andra faktorer påverkar livslängden på dubbdäcken och när det blir dags att köpa nya däck. Du kan åka till fjällen och tillbaka några gånger utan att kontrollera däcken, men du bör kontrollera skicket på dina däck efter varje 500 mils körning. Om dubbutsticket på drivdäcken har ökat är det värt att skifta däcken. Däckslitaget blir jämnare och du kan spara pengar.

Vid jul- och sportlov görs långa resor med bilen, antingen till släkten eller till fjällen. När man till exempel åker till fjällen så lastas bilen till max och då är det viktigt att kolla lufttrycket i däcken innan du åker iväg. Utöver att regelbundet skifta däcken är rätt lufttryck det andra sättet att öka livslängden på dina däck. Ju lägre lufttryck än det normala, desto större blir däckets kontaktyta mot vägen och slitaget ökar. När det är kallt ute tenderar lufttrycket att minska cirka 0,1 bar per 10 grader och därför bör du kontrollera trycket cirka en gång i månaden och vid behov fylla på luft i däcken. En bra regel är att öka lufttrycket med 0,2 bar på vintern. Tyvärr visar lufttrycksmätare på bensinmackar ofta fel och därför kan det vara klokt att skaffa en egen mätare.

Det är en stor investering att köpa nya dubbdäck och för att öka livslängden på investeringen ska du undvika häftiga accelerationer och inbromsningar samt höga hastigheter. Ändå är det så att många kör sina resor till och från arbetet med högsta tillåtna hastighet på en motorväg för att komma hem så fort som möjligt efter en tuff arbetsdag. Med mycket last och högre luftmotstånd måste motorn arbeta mer, vilket även ökar däckslitaget. I Nokian Tyres utvecklingsarbete försöker man dock hitta de bästa möjliga lösningarna för att tillverka vinterdäck som är så säkra och slitstarka som möjligt. Nokian Tyres vinterdäck som är mångfaldiga testvinnare utvecklas av världens bästa utvecklingsproffs och med hjälp av senaste utvecklingsverktyg samt laboratorietekniker. Dessutom testas däcken på många bilmodeller på testbanor världen över, bland annat i finska Lappland.

Tala fritt

*