Hakkapeliitta 8 SUV

En däckbloggare intervjuar Matti Morri, chef för teknisk kundservice på Nokian Tyres, om nya däcket Hakkapelitta 8 SUV.

Vilka nyheter innehåller Hakkapeliitta 8 SUV?

Det finns en hel del nya saker på Hakkapeliitta 8 SUV. Det är nu precis ett år sedan vi lanserade Hakkapeliitta 8 och sedan dess har däcket vunnit över tio däcktester. Vi har utvecklat mönstret på Hakkapeliitta 8 och även nya Hakkapeliitta 8 SUV har ett nytt mönster som skiljer sig lite från mönstret på Hakkapeliitta 8. Dubbprincipen är dock samma som på Hakkapeliitta 8, vilket innebär att nya Hakkapeliitta 8 SUV har i genomsnitt 50 procent fler dubbar än föregångaren Hakkapeliitta 7 SUV. Det betyder att även Hakkapeliitta 8 SUV har betydligt fler dubbar än något av konkurrentdäcken.

Dubbarna på Hakkapeliitta 8 SUV är en ny typ av ankardubbar. SUV-däcken har alltid lite större dubbar än personbilsdäck, 11 millimeter stora, istället för 10 millimeter stora på personbilsdäck. En annan skillnad är att dubbarna har en ny typ av dubbfläns som liknar den som finns på Hakkapeliitta 8. Under dubbarna finns en dyna som dämpar dubbens anslag mot vägen och som även dämpar däckljudet.

Hakkapeliitta 8 SUV har även en ny typ av gummiblandning på däcksidan, varför?

Nokian Tyres har i flera år haft så kallat Hakka-skydd på sina hemmamarknader, vilket innebär att vi under det första året ersätter ett däck som går sönder och som inte kan repareras. Enda kravet är att däckets mönsterdjup är minst fyra millimeter. Tjänsten är unik, ingen av våra konkurrenter har något liknande. Vi började undersöka däckskador som omfattas av Hakka-skyddet. Vi märkte då att skador på däckets slitbana, exempelvis stickskador, oftast kan repareras, men om däcksidan skadas så innebär det ofta att däcket inte kan lagas. Skador på däcksidan är vanliga speciellt i Ryssland, vilket beror på dåliga vägar och höga hastigheter.

Därför utvecklade vi ett hållbarhetstest för däcksidan. Vi placerade ett 120 millimeter stort hinder på testbanan och hindret placerades i viss lutning mot körriktningen. Sedan körde vi mot hindret i olika hastigheter och undersökte vad som hände med däcket. Det som hände när däcksidan slog mot fälgkanten och pressades ihop var att däckets korder gick sönder, vilket orsakade ett hål på däcksidan. För att förbättra slitstyrkan på däcksidan utvecklade vi en helt ny gummiblandning för Hakkapeliitta 8 SUV. Förbindnings- och förstärkningsmaterialet i gummiblandningen består av Aramid-fibrer. Samma material används även i tillverkningen av flygplan och i militärbruk. Aramid-fibrerna är avskurna i små bitar och dessa bitar har blandats i gummiblandningen på däcksidorna. Fibrerna ökar skyddet mot skärskador och gör gummiblandningen mer seg, vilket ger bättre skydd mot varierande skador på däcksidan.

Varför har Nokian vinterdäck fler dubbar?

I juli förra året fick Sverige och Finland en ny dubblag som stipulerar att ett personbilsdäck får maximalt ha 50 dubbar per löpmeter, vilket innebär att antalet dubbar ska vara mindre. Men det står i lagen även att det är tillåtet att däcket kan ha fler dubbar om tillverkaren kan bevisa att däckets vägslitageeffekt är lägre än gränsvärdet i lagen. Det ska bevisas med hjälp av en överkörningstest. Vi jobbade dag och natt och gjorde otaliga överkörningstester. På det sättet kunde vi bevisa att större antal dubbar minskade vägslitaget som är betydligt lägre än vad lagen kräver.

Överkörningstestet gjordes i praktiken så att vi körde 400 gånger över en platta gjord av stenmaterial. Plattan vägdes både före och efter testet. På det sättet räknades fram vägslitageeffekten. Testmetoden är den officiella testmetoden som lagstiftaren har godkänt. Våra konkurrenter valde den enklare vägen och minskade helt enkelt antalet dubbar. Större antal dubbar ger förstås bättre sidogrepp och bättre grepp vid körning rakt fram på halt underlag.

Nytt på Hakkapeliitta 8 SUV:

  • Ny typ av material på däcksidorna
  • 50 procent fler dubbar
  • Ny typ av ankardubbar som minskar vägslitaget och däckljudet

Tala fritt

*