Framtidens däck

Allt kan hända när det gäller framtiden för däckutvecklingen. För tjugo år sedan var det en utopisk tanke att Nokian Tyres någonsin skulle börja tillverka sommardäck i hastighetsklassen Y (300 km/h). År 2012 lanserade Nokian Tyres sin fjärde generation av däck i hastighetsklass Y, Nokian Hakka Black. Även om det senaste däcket alltid har de senaste nya innovationerna så finns det alltid något som kan utvecklas vidare och göras bättre.

Utmaningarna för utvecklingen av däck ser nästan likadana ut som för tio år sedan, men i olika tider har vissa egenskaper fått större tyngdpunkt. På grund av EU:s däckmärkning har lägre rullmotstånd varit den stora trenden under de senaste åren och troligen kommer det fortsätta att vara viktigt även i framtiden. Enligt EU:s mål ska koldioxidutsläppen från trafiken halveras från dagens nivå fram till år 2025 och en förutsättning för att lyckas med målet är att även däckens rullmotstånd ska ytterligare minska under den kommande tioårsperioden.

Däck för året runt bruk?

Då och då kommer drömmen om året runt däck upp i diskussion. Här i Norden är det inte möjligt att utveckla den typen av däck, åtminstone inte i nära framtid, eftersom våra varierande väderförhållanden kräver olika typer av material och tekniker. Troligt är att det i framtiden kommer att finnas fler olika typer av däck än i dag och deras egenskaper kommer att motsvara olika konsument- och fordonsbehov.

När det gäller däckegenskaper så kan man i utvecklingen av däck uppmärksamma bilisters rätt så olika behov vad gäller våtgrepp eller rullmotstånd, men färgmässigt kommer de troligen att vara svarta även i fortsättningen. Anledningen till det är det industriella sotet som används som bindningsmedel i däck och som färgar materialet till svart. Så länge det inte finns någon ersättning till sotet så är det omöjligt att tillverka däck i annan färg. Om man exempelvis skulle vilja ha höstens nya trendiga färg på däcket så skulle bland annat däckets slitstyrka bli sämre. Färgämnen innehåller dessutom skadliga ämnen, vilket skulle göra det svårare att återvinna däck.

Flygande bilar bara i filmer

I vissa vetenskapliga filmer visas bilar som flyger i luften, men i verkligheten kommer behovet av bildäck till bilar som körs på gator och vägar med största sannolikhet att kvarstå under en lång tid framöver. Vid utvecklingen av nya däck är det viktigt att följa bilindustrins utvecklingstrender för att kunna motsvara de nya kraven och utveckla rätt typ av däck. Framtidens nya motortyper, exempelvis hybrider och elbilar, samt nya drivlinor och system som automatiserar körningen ställer nya krav för utvecklingen av däck. Istället för en flygande bil är en mer trolig vision en bil som styr sig själv med hjälp av flera kameror samt sensorer och som reagerar snabbare och mer exakt än en människa i trafiken.

Tala fritt

*