Efterfrågan på vinterdäck ökar när klimatet ändras

 

Klimatförändringen innebär att extrema väderförhållanden ökar. Såväl i Finland och i Centraleuropa har man upplevt snöstormar och vintrar med mycket snö under de senaste åren. Behovet av riktiga vinterdäck har ökat i allt fler länder i Centraleuropa. Användningen av vinterdäck är både en fråga om säkerhet och framkomlighet. Trafiken lamslås lätt och det blir långa köer när bilisterna kör med däck som inte passar för vinterväglaget. I många länder diskuteras om det är möjligt att med hjälp av lagstiftning påverka situationen och ett alternativ är en lag som tvingar bilisterna att använda vinterdäck.

Klimatförändringen påverkar utvecklingen av däck på många sätt – å ena sidan ska man hitta lösningar på de utmaningar som klimatförändringen ställer och å andra sidan ska man utveckla så miljövänliga däck som möjligt. Vinterdäckbehoven ser olika ut i olika länder, vilket måsta uppmärksammas även i utvecklingen av däck.

EU har reagerat på de utmaningar som klimatförändringen ställer med hjälp av bland annat fordonsbeskattning och användningsavgifter. I höstas togs även i bruk EU:s däckmärkning som informerar om däckets våtgrepp, rullmotstånd och externt däckljud. Genom att titta på klassificeringen av rullmotståndet och genom att välja däck med lågt rullmotstånd kan konsumenterna bidra till att bromsa klimatförändringen. Ett annat sätt som varje bilist kan göra är att regelbundet kontrollera lufttrycket på sina däck.

Dubbdäck säkrare på is

Försäljningen av vinterdäck har under de senaste åren ökat både i Europa och i övriga världen, speciellt i områden där snörika vintrar har blivit vanliga. Exempelvis i Nordamerika, i den snörika zonen som kallas för Snow Belt, har efterfrågan på vinterdäck ökat när allt fler ser fördelarna med riktiga vinterdäck, jämfört med de så kallade all season däck som är vanliga i USA.

I Ryssland har levnadsstandarden blivit bättre och allt fler vill ha riktiga vinterdäck på sin bil. För 20 år sedan ansåg mindre än hälften av de ryska bilisterna att vinterdäck är viktiga. I dag svarar över 90 procent att man inte klarar sig utan vinterdäck på vinterväglag.

I vissa länder är det förbjudet att köra med dubbdäck, även om väglaget ofta kan vara halt. I dessa områden används dubbfria vinterdäck. Nordiska dubbfria vinterdäck har blivit så bra att de i många körsituationer är likvärdiga med dubbdäck, även om dubbdäck fortfarande är överlägsna på is. Centraleuropeiska vinterdäck är speciellt utvecklade för körning på torr asfalt och deras egenskaper på is motsvarar inte våra nordiska krav. En konsument som ska köpa nya dubbfria vinterdäck för våra vinterförhållanden bör vara uppmärksam, bland annat om däcken köps på en internationell webbutik.

Jämfört med dubbfria vinterdäck har dubbdäck även vissa andra fördelar. På våren byter man dubbdäck till sommardäck automatiskt, men dubbfria vinterdäck kan lätt stanna kvar på bilen och man fortsätter att köra med dem året runt. Dubbfria vinterdäck ger dåliga köregenskaper på sommaren, det är som om man skulle gå i filttofflor även i juli.

 

Tala fritt

*