Framtidens däck

Allt kan hända när det gäller framtiden för däckutvecklingen. För tjugo år sedan var det en utopisk tanke att Nokian Tyres någonsin skulle börja tillverka sommardäck i hastighetsklassen Y (300 km/h). År 2012 lanserade Nokian Tyres sin fjärde generation av däck i hastighetsklass Y, Nokian Hakka Black. Även om det senaste däcket alltid har de […]
Läs mer…

Skillnaden mellan sommar- och vintertester

Den största utmaningen när man testar däck är att hitta den gyllene medelvägen bland de många önskade egenskaperna. Det finns tiotals egenskaper som ständigt strider mot varandra. Vill man exempelvis ha lättrullande däck så är det en enkel sak att ordna, det gäller att bara utveckla däck som rullar lätt. Samtidigt är det viktigt att […]
Läs mer…

Så här utvecklar experter däck

Att testa hur säkra däck är kan grovt delas in i två delområden: konstruktionstester och livetester. Grunden för konstruktionstester är vissa myndighetskrav som ska uppfyllas och därefter kan man skräddarsy andra egenskaper. Det finns olika normer som måste uppfyllas i Europa, i andra länder och i andra kontinenter för att få myndigheternas godkännande för de […]
Läs mer…

Vattenplaning och utvecklingen av Hakka Blue

Det tar tid att utveckla ett funktionellt och säkert däck som har testats tillräckligt mycket. Exempelvis tog det cirka tre år att utveckla sommardäcket Hakka Blue. Det är en omfattande process att utveckla och testa däck grundligt. I utvecklingsprocessen ingår utvecklingen av gummiblandningar, konstruktionslösningar och mönstren. Nordiska förhållanden ställer sina speciella krav för utvecklingen av […]
Läs mer…