Bra däck behövs på hösten

Ett tag sedan rapporterade min granne till min fru att jag blir helt exalterad när det blir snack om däck. Så är det säkert eftersom jag jobbar inom däckbranschen och är troligen mer intresserad av vilken typ av däck min bil har och vilket väggrepp de ger än min hustru. Man kan till och med säga att ju mer jag lär mig om däck desto mer ångestfull blir jag och kunskaperna från Nokian Tyres produktutveckling har gjort mig medveten om att det verkligen har betydelse vilken typ av däck bilen har.

I helgen när jag hämtade tidningen passade jag samtidigt på att kolla däcken på våra två bilar. Inte alls därför att jag skulle vara yrkesskadad och därför alltid måste kolla däck, utan närmast på grund av kärleken till mina närmaste och säkert även på grund av min egen självbevarelsedrift. Jag ville bara säkerställa att min familj kör i höstrusket med bilar som har bra och säkra däck, utan att äventyra sin egen eller andras säkerhet genom att få sladd på regnhala vägar.

Syftet med att kolla däcken är att säkerställa att vi transporterar oss själva och våra barn med bilar som har däck med tillräckligt mycket mönster kvar för att ge skydd mot den ökade vattenplaningsrisken på hösten. Viktigt är också att bilen stannar säkert vid inbromsning på våt väg. Jag bestämde mig också att kolla lufttrycket när jag skulle besöka macken nästa gång.

Alla Nokian däck har som standard en smart slitagevarnare (DSI), en rad siffror på däckets slitbana som visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar. Numren försvinner ett i taget när däcket slits. Mellan numren tre och fyra finns en vattendroppsymbol som påminner om att risken för vattenplaning ökar när mönsterdjupet i huvudspåren är mindre än fyra millimeter. Enligt lagen måste mönsterdjupet i huvudspåret vara minst 1,6 millimeter, men är mina däck så slitna så skulle jag stanna hemma och skulle inte våga köra en meter med dem när det regnar, eftersom de ger mycket dåligt skydd mot vattenplaning.

På Nokian däck är det verkligen enkelt att kolla mönsterdjupet, siffrorna på slitagevarnaren visar mönsterdjupet tydligt. På däck från andra däcktillverkare kan mönsterdjupet kollas med hjälp av en mönsterdjupmätare eller med en femkronors mynt. Tryck in myntet i spåret med siffran fem neråt och om siffran är helt synlig är mönsterdjupet för litet för att däcket ska ge ett säkert grepp. Avståndet mellan överdelen på siffran fem och myntets kant är tre millimeter och då är det dags att köpa nya däck. Tyvärr är det mycket vanligt, och på sitt sätt förståeligt, att man kör slut sina slitna sommardäck under hösten. Men det är verkligen ingen bra idé eftersom det är under den regniga hösten som man verkligen behöver bra sommardäck med maximalt grepp.

Även om jag är bra på att göra en däckkontroll så är jag inte alls lika duktig när det gäller att kolla lufttrycket. Jag avskyr det jobbet och erkänner att jag gör det alltför sällan. Det har hänt att jag har varit tvungen att göra det ute i snöblandat regn och det har lärt mig att det ändå är betydligt trevligare att mäta lufttrycket när det är fint väder. Om däcktrycket är för lågt blir det svårt att styra bilen om den börjar sladda och dessutom ökar risken att däcket går sönder. Utöver sämre körsäkerhet ökar för lågt lufttryck även bränsleförbrukningen.

Både mönsterdjupet och lufttrycket var ok på båda av familjens bilar som nu står redo för höstens utmaningar. Jag hoppas att även alla andra bilister gör samma däckkontroller på sina bilar och drar sedan rätta slutsatser av resultaten. Mönsterdjupet och lufttrycket spelar en viktig roll för säker körning.

Tala fritt

*